Ładowanie…

GOTOWY NA FITNESS?

Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej!
Teraz jest twój czas!

Salsa

salsa

        Salsa jest popularnym na całym świecie odpowiadającym muzyce również nazywanej salsą. To słowo po hiszpańsku oznacza lub smak, czy jak w tym przypadku styl. Salsa w muzyce narodziła się w latach 1940-1970 z fuzji rytmów afrokubańskich i karaibskich pod dużym wpływem jazzu. Rozwijała się zarówno na Kubie, w Portoryko, Nowym Jorku, jak i innych krajach latynoskich regionu Karaibów.     

     Początkowo salsą nazywano wiele rozmaitych stylów muzycznych /, , , , , / głównie za sprawą firmy nagraniowej Fania All Stars. Budziło to pewne kontrowersje wśród muzyków /patrz słynne stwierdzenie Tito Puente - Gram mambo, a nie sos/. Z czasem kontrowersje ucichły i uznano, że termin ten doskonale oddaje eklektyczny charakter zarówno muzyki jak i tańca.

     Salsa czerpie z wielu różnych stylów i w rozmaitych miejscach rozwijała się pod różnymi wpływami. Duże zróżnicowanie spowodowało wyodrębnienie tak zwanych stylów salsy. Style te różnią się krokiem podstawowym, rytmicznym umiejscowieniem kroków /np. taniec na 1 lub 2/ w muzyce, geometrią tańca /taniec po kole lub w linii/, sposobem prowadzenia partnerki, ilością elementów akrobatycznych w tańcu, istnieniem bądź brakiem elementów solowych. Salsa na Kubie powstała jako połączenie tańca son z kubańską . Salsa w Portoryko rozwinęła się pod wpływem lokalnych tańców. Do Stanów Zjednoczonych zaś została przyniesiona przez imigrantów z regionu Karaibów /w większości z Portoryko/.

     Salsa tańczona jest do muzyki w tempie 4/4. W każdym takcie mamy więc 4 uderzenia jednak podstawowa powtarzająca się fraza salsy składa się z dwóch taktów. Takty te można odróżnić od siebie, pierwsze uderzenie w pierwszym takcie jest zazwyczaj najmocniej akcentowane w muzyce. Jest to miejsce w którym kolejną frazę zaczynają grać instrumenty takie jak pianino, kontrabas oraz zaczyna śpiewać wokalista.

     Cały szkielet rytmiczny salsy oparty jest na rytmie granym przez instrument zwany po hiszpańsku /czyli klucz/. Clave to po prostu dwa okrągłe kawałki drewna /jeden wydrążony/ którymi uderza się o siebie. W dwóch taktach salsy występuje 5 uderzeń clave w jednej z dwóch odmian /clave 2/3 lub clave 3/2/. W ciągu tych dwóch taktów tancerz zazwyczaj wykonuje 6 kroków /3 w pierwszym i 3 w drugim takcie/. Uderzenia 4 i 8 są to zazwyczaj uderzenia w których występuje pauza /w niektórych stylach pauza może występować na 1 i 5/ która może być akcentowana np. poprzez tak zwany tap /czyli przytup/.

     Salsa jest w odróżnieniu od większości tańców towarzyskich tańczona w miejscu. Oznacza to tyle, że tańcząca para nie przemieszcza się zbyt wiele po parkiecie a obroty wykonywane są w miejscu.

NA JEDEN, DWA, TRZY CZY CZTERY?

     Salsę można tańczyć rozmaicie umiejscawiając krok podstawowy w 2 taktach. Aby uwzględnić te różnice zdefiniowano pojęcie break, czyli moment w którym zmieniany jest kierunek poruszania się tancerzy. Jeśli mówimy, że ktoś tańczy na raz to mamy na myśli, że break w jego tańcu wypada na pierwsze i piąte uderzenie w muzyce. Jeśli na dwa to break wypada na drugie i szóste uderzenie.

     Obecnie w różnych miejscach świata salsę tańczy się na każde z czterech uderzeń w takcie. Salsę w stylach kubańskich tańczy się zazwyczaj na 1, 3 lub 4 /tak zwane a contra tiempo/. Salsę w stylach północnoamerykańskich tańczy się na 1 lub 2.

SHINES - KROKI SOLO

     Salsę przez większą część czasu tańczy się w parze. Jednak bardziej zaawansowani tancerze pozwalają sobie często na sekwencję improwizowanych kroków solowych w celu popisania się swoją umiejętnością tańca. Sekwencje takie określa się angielskim mianem shines lub shine steps. Tańczone są one głównie w stylach północnoamerykańskich czyli stylach cross-body.

     Kroki te powinny być właściwie umiejscowione w muzyce. Zazwyczaj należy wykonywać je w momencie gdy grę solową rozpoczyna sekcja perkusyjna a pozostałe instrumenty milkną. Pozwala to podkreślić rytm przez wykonywanie kroków na poszczególne uderzenia instrumentów perkusyjnych.